1. Tertib acara pentadbiran ini merupakan panduan perjalanan sesuatu majlis/acara untuk urusetia. Antara maklumat yang didapati dalam tertib acara ialah masa, acara yang berlaku, tindakan petugas dan catatan khas (jika perlu).
  2. Panduan untuk melihat majlis/acara berjalan mengikut perancangan, sebagai panduan semua kakitangan yang melaksanakan tugas dan rujukan untuk sesi raptai, panduan untuk Pegawai Atasan/Ketua Penyelaras mengetahui status sebenar perjalanan majlis/acara, dan sebagai rujukan/medium penambahbaikan pada masa hadapan.

Contoh Tertib Acara:

  1. TERTIB ACARA SYARAHAN PERDANA
  2. ATURCARA DAN TERTIB ACARA MAJLIS 1
  3. ATURCARA DAN TERTIB ACARA MAJLIS 2
  4. TERTIB ACARA MAJLIS 1
  5. TERTIB ACARA MAJLIS 2
  6. TERTIB ACARA MAJLIS 3